De groeimachine van Elon Musk hapert. Tesla, jarenlang het onbetwiste wonderkind van de autowereld, heeft in het eerste kwartaal van 2025 een forse dreun gekregen. De winst daalde met maar liefst 71 procent tegenover vorig jaar. Analisten hadden al zorgen uitgesproken, maar dit cijfer bevestigt dat de vaart eruit is. De beurs reageerde nuchter, maar onder de motorkap wordt duidelijk dat Tesla op een kruispunt staat.
Minder winst, minder auto’s, minder vertrouwen
De winst kwam uit op 409 miljoen dollar. Een jaar eerder was dat nog ruim 1,4 miljard. Ook de omzet liep terug en bleef steken op 19,3 miljard dollar, negen procent lager dan vorig jaar. Dat bedrag klinkt nog indrukwekkend, maar analisten hadden gerekend op minstens 21 miljard.
De kern van het probleem ligt bij de autoverkoop. Tesla leverde in het eerste kwartaal 336.681 voertuigen af, een daling van 13 procent. Het is het laagste aantal sinds het tweede kwartaal van 2022. De productie werd op sommige plekken tijdelijk stilgelegd om fabrieken om te bouwen voor de nieuwe Model Y, maar ook de vraag lijkt onder druk te staan.
Om de verkopen aan te zwengelen, voerde Tesla wereldwijd prijsverlagingen door. Goed voor de klant, slecht voor de marge. Die strategie werkte tijdelijk, maar heeft nu duidelijk z’n grens bereikt. De korting drukt op de winst en de volumes stijgen er niet voldoende door.
Elon Musk richt de blik opnieuw op Tesla
In een opvallende wending liet Elon Musk weten zich weer meer te gaan richten op zijn rol bij Tesla. De topman, die de afgelopen maanden ook actief was op het politieke toneel en zich bezighield met AI en ruimtevaart, zegt vanaf mei één à twee dagen per week beschikbaar te blijven voor overheidszaken. De rest van zijn aandacht gaat naar Tesla. Het is een signaal aan investeerders dat hij de controle weer wil pakken.
Want de druk is hoog. Tesla is niet langer de enige speler op het veld. Concurrentie uit China groeit snel en traditionele automerken halen in op het gebied van elektrische modellen. De eerste signalen dat de markt verzadigt, worden zichtbaar.
Nieuwe beloftes aan de horizon
Toch is het niet alleen maar slecht nieuws. Tesla heeft ambitieuze plannen. Er komen goedkopere modellen aan, waaronder een budgetversie van de Model Y. Ook werd een pilot aangekondigd voor een zelfrijdende robotaxi-dienst in Austin, Texas, die deze zomer al van start moet gaan. Het bedrijf blijft inzetten op technologie en schaalvergroting, al is het vertrouwen van beleggers minder vanzelfsprekend dan voorheen.
Turbo eraf, maar motor draait nog
Tesla is nog steeds marktleider in elektrische mobiliteit, maar de magie is niet onaantastbaar. De cijfers zijn scherp gedaald, de verwachtingen zijn bijgesteld en de CEO heeft zijn focus opnieuw nodig op de basis. De komende kwartalen worden bepalend. Kan Tesla zich herpakken? Of begint nu een fase van afremmen na jaren van topsnelheid?
Voor nu is het vooral duidelijk dat ook een merk als Tesla niet ongevoelig is voor marktweerstand, productievertraging en strategisch afdrijven. Of, zoals Musk het zelf ooit zei: “Growth is easy to dream, harder to deliver.”